Методична копілка


Використання інформаційно – комунікаційний технологій на уроках біології та хімії.
Інформатизація освіти - один з основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості.
Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у школі – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету.
Дуже часто комп’ютер стає не помічником у навчанні, а потужною, часом – непереборною перепоною останньому, коли у дитини виникає ігрова або Інтернет залежність.
Тому саме вчитель має виховувати бажання застосовувати улюблену іграшку для здійснення навчання.
Використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним. Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, якого йому так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
Все сказане вище дає можливість зробити висновок, що найефективнішими є уроки з використанням інформаційно – комунікативних технологій.
Актуальність зазначеної проблеми , а також необхідність розв’язання питання використання комп’ютерних технологій у навчальному процесі основної школи, обумовили вибір теми курсової роботи «Використання ІКТ на уроках біології та хімії».
Об'єкт дослідження: навчально-виховний процес з використанням інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ).
Предмет дослідження: розвиток особистості учня в умовах широкого використання засобів ІКТ.
Основною метою впровадження нових інформаційних технологій навчання є підготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства.
Відповідно до мети виділяються такі педагогічні завдання нових інформаційних технологій навчання:
·               розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативних дій;
·               розвиток умінь експериментально-дослідницької та пізнавальної діяльності;
·               формування інформаційної культури учнів.
         Для розв'язання поставлених завдань використані загальнонаукові методи:
теоретичні  ( аналіз психолого-педагогічних теорій та концепцій з проблеми
дослідження, порівняння вітчизняних та зарубіжних підходів до
організації навчально-виховного процесу з широким використанням засобів
ІКТ, систематизація і узагальнення теоретичних та експериментальних
даних); емпіричні (анкетування та тестування учнів та вчителів,
спостереження за навчальною та учбовою діяльністю протягом
навчально – виховного  процесу).
       Основна гіпотеза дослідження полягає в тому, що інформатизація загальноосвітніх навчальних закладів суттєво впливає на зміст, організаційні форми і методи навчання та управління навчально-пізнавальною діяльністю, а також спричинює істотні зміни в діяльності учнів, учителів, керівників
навчальних закладів і установ.
Що ж таке ІКТ?
Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації.
Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення яких є комп'ютер.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основні дидактичні принципи: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
Багато сучасних медіа-посібників створені на допомогу вчителю у проведенні уроків. На мій погляд, ці посібники вирішують частину шкільних проблем, пов’язаних із матеріальним забезпеченням хімічного кабінету та дають змогу використати матеріал на певному етапі уроку, показати досліди в динаміці, повторити демонстрації, повторно звернутися до навчального матеріалу.
Пропоную власний погляд на впровадження інформаційних технологій на різних етапах уроків: 
Етап перевірки
домашнього        завдання
Етап вивчення
нового матеріалу
Етап закріплення знань
1. Тестування учнів
з теми
1. Перегляд нового
матеріалу
на електронному носії
1.Створення тестових
завдань та
їх виконання
2. Створення учнями
кросвордів, лабіринтів
та розв’язування їх
на уроці
іншими учнями
2.Перегляд
електронної наочності
2.Первинне тестування
з теми
на електронному носії
3.Презентація
матеріалу,
опрацьованого
самостійно
окремими
учнями вдома
3.Перегляд
мультимедійних
презентацій,
підготовлених
вчителем чи учнями
3.Презентація
результатів
діяльності
(індивідуальної
чи групової)
У своїй практичній роботі я найчастіше використовую презентації, створені з допомогою програми Microsoft Power Point. При цьому я використовую різні типи презентацій:
комп’ютерні фільми з використанням елементів анімації;
презентації для повторювально –узагальнюючих уроків;
класичні комп’ютерні презентації .
Компонування матеріалу програми в цьому випадку може слугувати своєрідною формою опорного конспекту. До речі, учні під час підготовки домашнього завдання широко використовують презентацію, вважаючи, що вона більш зрозуміла й логічна.
Мережа Internet надає можливість знайти відомості про підручники, додаткову літературу, біографії вчених, новини науки, методичні розробки і багато іншої необхідної інформації.
Мультимедійні уроки я будую за такою структурою:
1 Мотивація уроку. Короткий вступний матеріал. Часто мотивація містить проблемне питання.
       2.  Оголошення теми та очікуваних результатів уроку
       3. Основна частина уроку.  Опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, невеликі текстові фрагменти, що містять навчальну інформацію.
      4. Підбиття підсумків уроку. Включає рефлексію почуттів ( наприклад, що сподобалось на уроці найбільше), способів діяльності учнів (наприклад, що робили на уроці) та відтворення учнями основних подій уроку. Відповідні слайди з текстовими фрагментами доцільно знову продемонструвати на дошці.
       Готуючись до уроків біології, учні використовують матеріали, опубліковані в Іпtегпеt, для підготовки доповідей і рефератів.       Оформляючи дослідницькі роботи і реферати, учні застосовують сучасні прикладні комп'ютерні програми (Word, Excel, Microsoft Power Point, електронні варіанти рефератів), що сприяє розвитку комп'ютерної й інформаційної культури учнів.
Такі види роботи, як складання ребусів, кросвордів, алгоритмів, контрольних карток, стають водночас простим і цікавим завданням, які при досконалому володінні відповідними програмами займають мінімальну кількість часу, що розв’язує проблему втоми і незацікавленості. Особливе місце займають програми Windows Movie Maker, Microsoft Power Point, завдяки яким можна наочно у вигляді картинок або відео файлів краще засвоїти і завдяки візуальному сприйняттю та самостійному підбору матеріалів ефективніше опанувати ту чи іншу тему.
Отже, комп'ютеру належить чільне місце серед сучасних тех­нічних засобів навчання. Перелік професій, пов'язаних з використанням комп'ютерів, дедалі ширшає. Тому вміти працювати з ними повинен кожний, і школа не може стоя­ти осторонь цієї справи.
На мою  думку, педагогічна доцільність використання комп’ютерних технологій в навчальному процесі з біології та хімії визначається педагогічними цілями, досягнення яких можливо тільки за допомогою комп’ютера, тобто завдяки його можливостям.
Разом з тим, проблема використання комп’ютерних технологій при вивченні біології та хімії не вичерпана та потребує подальшої розробки. В майбутньому, на мій погляд, дослідження доцільно продовжувати у напрямку: впровадження комп’ютерних технологій в різні  розділи біології та хімії.


Комментариев нет:

Отправить комментарий